TIRTILIN HİKÂYESİ
ÇOCUKLARIN YAŞI: 5-6 yaş
SINIF MEVCUDU: 20
MATERYALLER: Resim kâğıdı, pastel boyalar, yapıştırıcı, kurşun kalem, kelebek kuklası
ORTAM: Gerçek ortam
KAZANIM VE GÖSTERGELER
S. D. G: Kazanım 3: Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)
S. D. G: Kazanım 12. Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Göstergeleri: Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler. Kuralların gerekli olduğunu söyler. İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır. Nezaket kurallarına uyar.)
S. D. G: Kazanım 14. Sanat eserlerinin değerini fark eder. (Göstergeleri: Sanat eserlerinde gördüklerini ve işittiklerini söyler. Sanat eserleri ile ilgili duygularını açıklar. Sanat eserlerinin korunmasına özen gösterir.)
D. G: Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
M. G: Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Isınma ve soğuma hareketlerini bir rehber eşliğinde yapar.
DRAMAYA BAŞLAMA:
Lider, çocuklara “Eğer bir hayvan olma şansınız olsaydı hangisi olmak isterdiniz?” diye sorar. Aldığı cevaplar doğrultusunda çocuklara geri dönütler verir. “Mademki herkes benzer hayvanları olmak istiyor öyleyse bir yarışma yapalım. Hep birlikte, teeek tek tüm hayvanları taklit edelim.” dedikten sonra çocukların tepkilerini ve hangi hayvanları taklit etmek istediklerini öğrenir. “Şimdiiii boy sırasına göre dizilelim. Herkes yanındakinin elini tutsun ve iki kişilik gruplar oluşturalım.” diyerek çocukların grup olmasına yardımcı olur. Bulunan mekânda iki nokta belirleyerek başlangıç ve bitiş çizgisini belirleyerek çizer. “Birkaç tane kuralımız olsun. Sizce kurallarımız neler olmalıdır? Neden?” diye soru sorar. Çocuklardan kuralların gerekliliği hakkında dönüt aldıktan sonra “Eveet, kurallar olmalıdır. Kuralların olduğu yerde adalet ve düzen de sağlanır. Koyacağımız kurallar sayesinde hepiniz eşit bir şekilde oynayabilirsiniz. Kimse sizin önünüze geçemez, aynı şartlar altında oynarsınız. Peki nasıl kurallar koymalıyız?” sorusuyla çocukların fikirlerini alır ve “Herkes başlangıç noktasına geçecek, ben müziği açacağım ve müzik başlar başlamaz hayvanların yürümelerinin taklidini yaparak ilerleyeceğiz. Müzik durunca biz de duracağız. Ama herkes kurallara uymalı çocuklar, unutmayın!” diyerek oyunu başlatır. “İlk önce tırtıl olacağız.” der ve çocuklar arkasını döndürülür, yere oturtularak ayakları birleştirilir. Kalçaları üzerinde geri geri giderek hareket edecekleri gösterilir ve müzik başlatılır. Biraz ilerledikten sonra müzik durdurulur, çocuklar da durur. “Kaldığınız yerden tavşan olarak devam edeceksiniz.” Yere çökmelerini ve zıplayarak ilerleyeceklerini gösterir. Müzik açılır, durdurulur. Aynı işlem sırasıyla ördek (diz çökülür, ellerle ayak bileği arkadan tutularak ilerlenir), kurbağa (bacaklar açık yere çömülür, eller iki ayak arasında yerde açılarak tutulur, zıplayarak ilerlenir), ayı (eller ve ayaklar birbirine bakacak şekilde yere konulur, ayaklar arkadan bükülmeden bacaklar düz kalacak şekilde ilerlenir) olarak devam eder. Kazanan grup alkışlanır.
DRAMA OYUNU:
Isınma etkinliği bittikten sonra öğretmen kelebek kuklasıyla “Merhaba, eheheh ben az önce taklidini yaptığınız hayvanlardan biriyim. Ama hangisiiiiii? Ehehhee” der. Çocuklar hangi hayvan olduğunu tahmin etmeye çalışırlar. Tırtıl yanıtı alındıktan sonra “Size kendi hikâyemi anlatmak istiyorum. Neler yaşadığımı anlamalısınız. Kendinizi benim yerime koyarak dinleyin.” Çocuklar onay verince kelebek anlatmaya başlar. “Yanıma sadece çantamı aldığım bir yolculuk yaptım. Gidiyordum ama nereye gitsem çok sessizdi. Sadece bir hışırtı duydum.” Çocuklarla sessiz sessiz sınıfta dolanırlar ve ellerini birbirine sürterek hışırtı sesi çıkarırlar. “Arada bir nereye gittiğimi anlamak için birkaç defa taşın üzerine çıktım ama küçük olduğum için yuvarlanıp düştüm.” Çocuklar elleriyle yuvarlanma hareketi yapar ve ellerini yere vurur. “Bu upuzuuuun yolculuk beni çok yordu ve karnımı acıktırdı. Çantamdaki yeşillikleri çıkarıp yemeye başladım. Sizce hangi yeşillikten yiyorum?” her çocuğa cevap verme hakkı tanınır. Verdikleri cevaba göre tırtılın o yeşilliği nasıl yediğinin, karnının doyduğunun taklidi yapılması istenir. “Çok zor bir yolculuktu. Şimdi tehlikelerden, yağmurdan ve rüzgârdan korunmak için kendime güvenli bir yer bulmam gerekiyordu. Ahaaa buldum. Etrafıma bir koza örersem hem korunur hem dinlenirim diye düşündüm ve hemen başladım koza yapmaya.” Çocuklar sırt sırta vererek uyuyormuş gibi yaparlar. “Bir süre sonra vücudumda değişiklikler hissetmeye başladım. Birdenbire bu koza bana küçük gelmeye başladı. Kozadan çıkmak için kendimi ittirdim.” Çocuklar sırt sırta oldukları durumda sallanır, kollarını yana açarak el ele tutuşur ve birbirinden destek alarak ayağa kalkarlar. “Çok güzel bir kelebeğe dönüştüm. Kanatlarımı açtım ve uçmaya başladım. Şimdi buradayım.” Çocuklar kollarını açarak sınıfta kelebek gibi dolanırlar.
TARTIŞMA:
Kelebek kuklası, “Benim gibi kelebek bir arkadaşınız olsun ister misiniz? Öyleyse hadi birlikte yapalııım.” der ve çocukların tepkisi ölçülür. Çocuklara resim kâğıdı ve kalem dağıtılır. İkili gruplardan sağda olanın sağ, solda olanın sol elini çizmesi istenir. Daha sonra istedikleri şekli vererek boyamaları söylenir. İki eli kenardan kesip ortadan yapıştırdıktan sonra artık kelebek şekli hazırdır. “Çok güzel oldular, sizce şimdi bu kelebekleri ne yapmalıyız? Sizce atalım mı?” diye sorar. Çocukların “Hayır” cevapları üzerine nedeni sorulur. “Evet çöpe atamayız. Çünkü onları siz yaptınız ve hepsi çok değerli. Sizler sanatçı, kelebekleriniz de sanat eseri. Onları saklamalıyız.” Diyerek çocukların eserleri sınıf panosuna asılarak sergilenir.
Zihinde canlandırma: Gözlerinizi kapatın ve yaptığınız etkinliği gözlerinde canlandırın.
Tanımsal düzey: Canlandırdığınız olay neydi ve nasıl canlandırdınız?
Duygusal düzey: Tırtılın başından geçenler sırasında neler hissetmiştir? Siz neler hissettiniz? Bir tırtıl olsaydınız nasıl hissederdiniz?
Bilişsel düzey: Tırtıl, kelebek olurken hangi aşamalardan geçiyor?
Yaşantısal düzey: Etrafınızda kelebek veya tırtıl gördünüz mü? Hayalinizde canlandırdığınız gibiler mi?
Geliştirme düzeyi: Kelebek tırtıla dönüşebilir mi? Eğer dönüşseydi ne olurdu?
TAMAMLAYICI/DESTEKLEYİCİ ETKİNLİKLER: Çocuklarla beraber bahçeye çıkılarak kelebek veya tırtıl aranabilir. Eğer bulunursa incelenir. Bulunamazsa çocukların 7-8 tane yaprak toplamaları istenir. Sınıfa dönüldüğünde ise yaprakları kıvırarak tırtıl oluşturulabilir.
AİLE KATILIMI: Ailenin https://www.youtube.com/watch?v=aWJ645fpoBg videosunu çocuklarıyla beraber izlemesi için linkin içinde olduğu bir kart gönderilir. Video İngilizce olduğu için altyazıyı okuyarak anlatması istenir.
GENEL DEĞERLENDİRME: Etkinlik, çocukların kelebeğin yaşam döngüsünü anlamaları çerçevesinde yapılandırılmıştır. Çocukların aktif katılımı sağlanarak pekiştirme amaçlanmıştır. Ek olarak sanat eserlerinin değeri, korunması ve kurallara uymanın gerekliliği vurgulanmıştır.
NOT: Bu plan, Tolga Erdoğan- Kuramdan Uygulamaya Drama adlı kitabından esinlenerek hazırlanılmıştır.
#Okul Öncesi Eğitim #Drama Etkinliği #Okul Öncesinde Drama Etkinliği #Bütünleştirilmiş Etkinlik #Sanat Etkinliği #Etkinlik Planı