DRAMA-SANAT-TÜRKÇE ETKİNLİĞİ

Gizem Altuncevahir

 SORUMLULUK HEPİMİZİN! 

YAŞ GRUBU: 5-6 

ÖĞRENME SÜRECİ:

·         Öğretmen, çocuklarla günleri hakkında sohbet eder ve sohbet bitince etkinliğe geçilir.

·         Öğretmen, hazırladığı gazete kuklasını ve daha önceden bulduğu eski gazeteleri toplayıp sınıfa getirir.

·         Kuklayı gösterip, ‘Bakın burada Bay Yazar var. Sizinle tanıştırmak istedim. Bay yazar, çok yalnız hissediyormuş. Bu yüzden kendisine arkadaşlar yapmamız için bizden yardım istiyor.’ der.

·         Çocuklara gazeteler gösterilerek “Bakın, kendisine arkadaşlar yapmamız için bize bir sürü gazete getirmiş. ” diyerek çocukların ilgisini gazetelere çeker.

·         Öğretmen, Bay Yazar kuklasının ağzından, “Gazeteleri yırtmakla başlayabiliriz. ” der ve drama çalışmasına geçilir. Drama çalışmasındaki tüm komutları kuklanın ağzından verir.

 

ISINMA/HAZIRLIK AŞAMASI

Etkinlik: Öğretmen, çocukların eline gazeteleri verir. Çocuklara müzik açacağını, müzik açıldığında sınıf içinde dolaşarak gazeteleri yukarıdan aşağıya doğru yırtarak yere atmaları gerektiğini söyler.

Kuklanın ağzından, ‘Çocuklar bunu daha eğlenceli hale getirmek isterim. O yüzden oyunlaştıracağım. Beni izleyin.’ der. Müziğin zaman zaman duracağını, durduğu zaman ellerindeki gazeteleri yere bırakıp bir heykel olmaları gerektiği açıklanarak donuk imge tekniğinden yararlanılır.  Bu etkinlik 4-5 defa tekrarlanarak devam eder.

Etkinlik: Öğretmen, kuklanın ağzından konuşarak, sınıfta sevdiği bir oyuncağı çıkarıp masaya bırakır. Her çocuktan en sevdiği oyuncakları masaya bırakmalarını ister. ‘Bu arada benim en sevdiğim oyuncağım, bu küçük araba. Sizin en sevdiğiniz oyuncaklarınız neler? Acaba hafızanız nasıl? Ben oyuncağı saklayayım, siz de bulmaya çalışın. Siz de saklamak istiyormuşsunuz gibi geldi bana, hadi siz de saklayın hep beraber bulalım.’

Ardından her bir çocuğun bir oyuncağı alıp gazetelerin altına saklamalarını söyler. Masaya bırakılan oyuncaklardan birinin adını söyleyerek, yerinin nerede olabileceğini tahmin etmelerini ister. Çocuklar tahmin ettikleri yere bakarak tahminiyle gerçek konumunu karşılaştırır. Daha sonra belirtilen oyuncakların yerlerini bulmanın ne kadar zor olduğu konuşulur.

Ara Değerlendirme:

Çocuklar, oyuncakları bulmak niye bu kadar uzun sürüyor?

Nasıl olsaydı daha kolay bulabilirdik?

Oyuncakları bulmayı bu kadar zorlaştıran şey ne olabilir?

 

CANLANDIRMA AŞAMASI

Çocuklara gazetelerin altına saklanan oyuncaklarla oynayabilmeleri için ihtiyaç olduğu söylenir. “Ama bir problemimiz var. Burada çok fazla gazete var. Nasıl toparlayacağız?” sorusuyla çocukların düşünmesi beklenir. Ardından bir dramatik durum verilir: Gazeteleri, temizlik yapan abla mı, öğretmen mi, diğer çocuklar mı temizlesin? Yoksa kimse temizlemesin ve yerler böyle kalsın mı?

Öğretmen, çocuklara rolleri vererek 3-4 kişilik gruplara ayırır ve durumu aralarında doğaçlama yaparak canlandırmaları gerektiğini kukla ağzından anlatır. Kimin temizlemesi gerektiğini, neden o kişinin temizlemesi gerektiğini düşündüğünü çocukların açıklaması beklenir. Eğer çocuklardan beklenen düzeyde yanıtlar gelmezse öğretmen de kuklayı kullanarak role girer ve yol gösterir.

Ara Değerlendirme:

Gazete kâğıtlarını kim toplamalı?

Neden sizin toplamanız gerektiğini düşünüyorsunuz?

Eğer siz toplamazsanız ne olur?

Başkası sizin yerinize topladığı zaman o kişi ne hisseder?

 

DEĞERLENDİRME/TARTIŞMA

Çocuklarla birlikte gazeteler toplanır. Her çocuk sorumluluğunun farkında olarak toplamaya yardım eder. “Çocuklar arkadaşlarımın saçlarını buradaki gazetelerle yapabiliriz. Bakın, burada da rulo var çevresine sararak da gövdesini oluşturabiliriz.’ diyerek toplanan kâğıtları çocukların hayal güçlerine göre birer kuklaya dönüştürmeleri istenir. İsterlerse kâğıtları yuvarlayıp, dolayarak, katlayarak isterlerse de kâğıdın üzerine şekiller çizerek resimler yapabilecekleri söylenir. Yapılan çalışmalar sınıf panosunda sergilenir.

·         Öğretmen, çocukların yaptığı çalışmaları asarken birden Bay Yazar ve daha önce hazırladığı aslan kuklasını kenardan çıkararak ilgilerini kendisine çeker. “Çocuklar, beni tanıdınız mı? Ahh, doğru ya daha önce tanışmamıştık.  Ben Sosi. Az önce sizin yaşadığınıza benzer bir sorun benim de başıma geldi. Bay Yazar, problemi nasıl çözdüğümüzü merak edebileceğinizi söyledi. Bu yüzden anlatmak istedim,” der.

·         Öğretmen çocuklara daha önce kendisinin hazırladığı ve hazırda beklettiği animasyonu tahtaya yansıtır. Kuklanın ağzından, ekranda gördükleri hayvanların hangi hayvanlar olduğunu, hangisinin kukla Sosi olabileceği hakkında sorular sorarak dikkatlerini çeker. Yine kuklanın ağzından “Çocuklar ekranda neler görüyorsunuz? Hangi hayvanlara benziyor? İçerisinde insan da var mı? Sizce hikâye ne ile ilgili olabilir?” sorularını sorar.

·         Ardından çocuklara hikâyeyi izletir. Öğretmen, “Çocuklar, hikâyedeki çocuklar okula neden gidememişler? Zehirlenmelerinin nedeni neymiş? Çevreyi kim kirletmiş olabilir? Çevreyi temizleme görevi kime ait olabilir? Neden?” gibi açık sorular sorarak sorumluluk değerine çocukların kendilerinin ulaşmasını sağlar.

https://youtu.be/gdCbqtXPC3A

Sorumluluğun Hikâyesi

Mini, Sosi, Momo ve Yağız çok yakın arkadaşlardı. Mini kasabanın öğretmeni, Mono doktoru, Sosi ise çiftçisiydi. Bir gün Mini, ders anlatırken çoğu çocuğun gelmediğini fark etti. "Arkadaşlarınız neden gelmedi?" diye sordu. Tüm çocukların hasta olduğunu öğrenince Doktor Mono'yu aradı. Mono, "Tüm kasaba hasta, bir şeyden zehirlenmiş olmalılar! Yağız'a soralım, belki o bilir." dedi. Yolda giderken her yerin çöp olduğunu gördüler. Yağız,  "Tüm kasabayla Sosi ilgileniyor. Acaba onun bir ilgisi var mı?" derkeen Sosi geldi. Sosi, "Ben yaşadığım yeri temiz tutuyorum. Ayrıca kasabanın halinden sadece ben değil, hepimiz sorumluyuz. Sosi, doğru söylüyordu. Kasabanın halinden hepsi sorumluydu. Bu yüzden hemen harekete geçtiler. Tüm kasabaya çevreyi temiz tutmakla ilgili bilgi verdiler. El birliğiyle tüm kasabayı temizlediler. Herkes kendi sorumluluğunu yerine getirdi, kasaba tertemiz oldu. “          

 

DEĞERLENDİRME

Betimleyici Sorular

·         Hikâyede kimler vardı?

·         Mini, Mono, Sosi ve Yağız’ın yaşadıkları problem neydi?

·         Yaşanan problemi nasıl sonuçlandırdılar?

·         Gazete etkinliğinde siz nasıl bir problemle karşılaştınız?

·         Problemi çözmek için neler yaptınız?

 

Duyuşsal Sorular

·         Yerlerde bulunan gazeteleri kimin toplayacağı belirsizken neler düşündünüz?

·         Sizin yerinize başkasının yerleri temizlemesi size nasıl hissettirirdi?

·         Sorumluluğunuzu yerine getirdiğinizde nasıl hissettiniz?

·         Siz Aslan Sosi’nin yerinde olsaydınız nasıl hissederdiniz?

·         Aslan Sosi ve arkadaşlarıyla arkadaş olsaydınız bu sorun karşısında ne yapardınız?

·         Hikâyeyi izlerken nasıl hissettiniz?

·         Gazeteleri yırtarak yaptığımız etkinlikte eğlendiniz mi?

 

Kazanımlara Yönelik Sorular

·         Tüm gazeteleri tek başına toplasaydın, neler olurdu?

·         Neden gazeteleri hep beraber toplamanız gerekti?

·         Sorumluluk nedir?

·         Hikâyedeki hayvanlar neyden sorumlulardı?

 

Yaşamla İlişkilendirme Soruları

·         Sizin de canlılara ve doğaya karşı sorumluluklarınız var mı? Varsa neler?

·         Evde ne gibi sorumluluklarınız var?

·         Sorumluluklarınızı yerine getiriyor musunuz? Getirmezseniz neler olabilir?

AİLE KATILIMI

·         Ailelerden çocuklarda sorumluluk bilincini geliştirmek için çocuklara sorumluluklar vermesi istenebilir.

·         Çocuğun 2-3 günde bir ya da haftada bir sulayacağı bir canlı bitki almaları istenebilir. Çocuğun canlıya karşı da sorumluluğunun olduğu desteklenmiş olur.

 

UYARLAMA

·         Sınıfta ortopedik yetersizliği olan çocuk varsa öğretmen drama etkinliği sırasında çocuğa fiziksel destek sunabilir. Bedensel olarak yırtma eylemini gerçekleştiremiyorsa ve çocuğun ifade edici dili gelişmişse sözel olarak katılmasını sağlanılabilir.

 


#dramaetkinliği #sanatetkinliği #türkçeetkinliği #okulöncesietkinlik #bütünleştirilmişbüyükgrupetkinliği

Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)