SORUMLULUK HEPİMİZİN!
YAŞ GRUBU: 5-6
ÖĞRENME SÜRECİ: ·
Öğretmen, çocuklarla günleri hakkında sohbet eder ve
sohbet bitince etkinliğe geçilir. ·
Öğretmen, hazırladığı gazete kuklasını ve daha
önceden bulduğu eski gazeteleri toplayıp sınıfa getirir. ·
Kuklayı gösterip, ‘Bakın burada Bay Yazar var.
Sizinle tanıştırmak istedim. Bay yazar, çok yalnız hissediyormuş. Bu yüzden
kendisine arkadaşlar yapmamız için bizden yardım istiyor.’ der. ·
Çocuklara gazeteler gösterilerek “Bakın, kendisine
arkadaşlar yapmamız için bize bir sürü gazete getirmiş. ” diyerek çocukların
ilgisini gazetelere çeker. ·
Öğretmen, Bay Yazar kuklasının ağzından, “Gazeteleri
yırtmakla başlayabiliriz. ” der ve drama çalışmasına geçilir. Drama
çalışmasındaki tüm komutları kuklanın ağzından verir. ISINMA/HAZIRLIK
AŞAMASI Etkinlik: Öğretmen,
çocukların eline gazeteleri verir. Çocuklara müzik açacağını, müzik
açıldığında sınıf içinde dolaşarak gazeteleri yukarıdan aşağıya doğru
yırtarak yere atmaları gerektiğini söyler. Kuklanın
ağzından, ‘Çocuklar bunu daha eğlenceli hale getirmek isterim. O yüzden
oyunlaştıracağım. Beni izleyin.’ der. Müziğin zaman zaman duracağını, durduğu
zaman ellerindeki gazeteleri yere bırakıp bir heykel olmaları gerektiği
açıklanarak donuk imge tekniğinden yararlanılır. Bu etkinlik 4-5 defa tekrarlanarak devam
eder. Etkinlik: Öğretmen,
kuklanın ağzından konuşarak, sınıfta sevdiği bir oyuncağı çıkarıp masaya
bırakır. Her çocuktan en sevdiği oyuncakları masaya bırakmalarını ister. ‘Bu
arada benim en sevdiğim oyuncağım, bu küçük araba. Sizin en sevdiğiniz oyuncaklarınız
neler? Acaba hafızanız nasıl? Ben oyuncağı saklayayım, siz de bulmaya
çalışın. Siz de saklamak istiyormuşsunuz gibi geldi bana, hadi siz de
saklayın hep beraber bulalım.’ Ardından her bir
çocuğun bir oyuncağı alıp gazetelerin altına saklamalarını söyler. Masaya
bırakılan oyuncaklardan birinin adını söyleyerek, yerinin nerede
olabileceğini tahmin etmelerini ister. Çocuklar tahmin ettikleri yere bakarak
tahminiyle gerçek konumunu karşılaştırır. Daha sonra belirtilen oyuncakların
yerlerini bulmanın ne kadar zor olduğu konuşulur. Ara
Değerlendirme: Çocuklar,
oyuncakları bulmak niye bu kadar uzun sürüyor? Nasıl olsaydı
daha kolay bulabilirdik? Oyuncakları
bulmayı bu kadar zorlaştıran şey ne olabilir? CANLANDIRMA
AŞAMASI Çocuklara
gazetelerin altına saklanan oyuncaklarla oynayabilmeleri için ihtiyaç olduğu
söylenir. “Ama bir problemimiz var. Burada çok fazla gazete var. Nasıl
toparlayacağız?” sorusuyla çocukların düşünmesi beklenir. Ardından bir
dramatik durum verilir: Gazeteleri, temizlik yapan abla mı, öğretmen mi,
diğer çocuklar mı temizlesin? Yoksa kimse temizlemesin ve yerler böyle kalsın
mı? Öğretmen,
çocuklara rolleri vererek 3-4 kişilik gruplara ayırır ve durumu aralarında
doğaçlama yaparak canlandırmaları gerektiğini kukla ağzından anlatır. Kimin
temizlemesi gerektiğini, neden o kişinin temizlemesi gerektiğini düşündüğünü
çocukların açıklaması beklenir. Eğer çocuklardan beklenen düzeyde yanıtlar
gelmezse öğretmen de kuklayı kullanarak role girer ve yol gösterir. Ara
Değerlendirme: Gazete kâğıtlarını
kim toplamalı? Neden sizin
toplamanız gerektiğini düşünüyorsunuz? Eğer siz
toplamazsanız ne olur? Başkası sizin
yerinize topladığı zaman o kişi ne hisseder? DEĞERLENDİRME/TARTIŞMA Çocuklarla
birlikte gazeteler toplanır. Her çocuk sorumluluğunun farkında olarak
toplamaya yardım eder. “Çocuklar arkadaşlarımın saçlarını buradaki
gazetelerle yapabiliriz. Bakın, burada da rulo var çevresine sararak da
gövdesini oluşturabiliriz.’ diyerek toplanan kâğıtları çocukların hayal
güçlerine göre birer kuklaya dönüştürmeleri istenir. İsterlerse kâğıtları
yuvarlayıp, dolayarak, katlayarak isterlerse de kâğıdın üzerine şekiller
çizerek resimler yapabilecekleri söylenir. Yapılan çalışmalar sınıf panosunda
sergilenir. ·
Öğretmen, çocukların yaptığı çalışmaları asarken
birden Bay Yazar ve daha önce hazırladığı aslan kuklasını kenardan çıkararak
ilgilerini kendisine çeker. “Çocuklar, beni tanıdınız mı? Ahh, doğru ya daha
önce tanışmamıştık. Ben Sosi. Az önce
sizin yaşadığınıza benzer bir sorun benim de başıma geldi. Bay Yazar,
problemi nasıl çözdüğümüzü merak edebileceğinizi söyledi. Bu yüzden anlatmak
istedim,” der. ·
Öğretmen çocuklara daha önce kendisinin hazırladığı
ve hazırda beklettiği animasyonu tahtaya yansıtır. Kuklanın ağzından, ekranda
gördükleri hayvanların hangi hayvanlar olduğunu, hangisinin kukla Sosi
olabileceği hakkında sorular sorarak dikkatlerini çeker. Yine kuklanın
ağzından “Çocuklar ekranda neler görüyorsunuz? Hangi hayvanlara benziyor? İçerisinde
insan da var mı? Sizce hikâye ne ile ilgili olabilir?” sorularını sorar. ·
Ardından çocuklara hikâyeyi izletir. Öğretmen,
“Çocuklar, hikâyedeki çocuklar okula neden gidememişler? Zehirlenmelerinin
nedeni neymiş? Çevreyi kim kirletmiş olabilir? Çevreyi temizleme görevi kime
ait olabilir? Neden?” gibi açık sorular sorarak sorumluluk değerine
çocukların kendilerinin ulaşmasını sağlar. Sorumluluğun
Hikâyesi Mini, Sosi, Momo ve
Yağız çok yakın arkadaşlardı. Mini kasabanın öğretmeni, Mono doktoru, Sosi
ise çiftçisiydi. Bir gün Mini, ders anlatırken çoğu çocuğun gelmediğini fark
etti. "Arkadaşlarınız neden gelmedi?" diye sordu. Tüm çocukların
hasta olduğunu öğrenince Doktor Mono'yu aradı. Mono, "Tüm kasaba hasta,
bir şeyden zehirlenmiş olmalılar! Yağız'a soralım, belki o bilir." dedi.
Yolda giderken her yerin çöp olduğunu gördüler. Yağız, "Tüm
kasabayla Sosi ilgileniyor. Acaba onun bir ilgisi var mı?" derkeen Sosi
geldi. Sosi, "Ben yaşadığım yeri temiz tutuyorum. Ayrıca kasabanın
halinden sadece ben değil, hepimiz sorumluyuz. Sosi, doğru söylüyordu.
Kasabanın halinden hepsi sorumluydu. Bu yüzden hemen harekete geçtiler. Tüm
kasabaya çevreyi temiz tutmakla ilgili bilgi verdiler. El birliğiyle tüm
kasabayı temizlediler. Herkes kendi sorumluluğunu yerine getirdi, kasaba
tertemiz oldu. “ |
DEĞERLENDİRME Betimleyici
Sorular ·
Hikâyede kimler vardı? ·
Mini, Mono, Sosi ve Yağız’ın yaşadıkları problem
neydi? ·
Yaşanan problemi nasıl sonuçlandırdılar? ·
Gazete etkinliğinde siz nasıl bir problemle
karşılaştınız? ·
Problemi çözmek için neler yaptınız? Duyuşsal Sorular ·
Yerlerde bulunan gazeteleri kimin toplayacağı
belirsizken neler düşündünüz? ·
Sizin yerinize başkasının yerleri temizlemesi size
nasıl hissettirirdi? ·
Sorumluluğunuzu yerine getirdiğinizde nasıl
hissettiniz? ·
Siz Aslan Sosi’nin yerinde olsaydınız nasıl
hissederdiniz? ·
Aslan Sosi ve arkadaşlarıyla arkadaş olsaydınız bu sorun
karşısında ne yapardınız? ·
Hikâyeyi izlerken nasıl hissettiniz? ·
Gazeteleri yırtarak yaptığımız etkinlikte eğlendiniz
mi? Kazanımlara
Yönelik Sorular ·
Tüm gazeteleri tek başına toplasaydın, neler olurdu? ·
Neden gazeteleri hep beraber toplamanız gerekti? ·
Sorumluluk nedir? ·
Hikâyedeki hayvanlar neyden sorumlulardı? Yaşamla
İlişkilendirme Soruları ·
Sizin de canlılara ve doğaya karşı sorumluluklarınız
var mı? Varsa neler? ·
Evde ne gibi sorumluluklarınız var? ·
Sorumluluklarınızı yerine getiriyor musunuz?
Getirmezseniz neler olabilir? |
AİLE KATILIMI ·
Ailelerden çocuklarda sorumluluk bilincini
geliştirmek için çocuklara sorumluluklar vermesi istenebilir. ·
Çocuğun 2-3 günde bir ya da haftada bir sulayacağı
bir canlı bitki almaları istenebilir. Çocuğun canlıya karşı da sorumluluğunun
olduğu desteklenmiş olur. UYARLAMA ·
Sınıfta ortopedik yetersizliği olan çocuk varsa
öğretmen drama etkinliği sırasında çocuğa fiziksel destek sunabilir. Bedensel
olarak yırtma eylemini gerçekleştiremiyorsa ve çocuğun ifade edici dili
gelişmişse sözel olarak katılmasını sağlanılabilir. |