BEN BİR RESSAMIM!
ÇOCUKLARIN YAŞI: 5-6 yaş
SINIF MEVCUDU: 20
MATERYALLER: V. Kandinsky’nin Çemberler
serisinden fotoğraflar, çeşitli boyalar, büyük Kraft kâğıdı, farklı renk ve
boyutlarda halatlar.
ORTAM: Gerçek ortam
KAZANIM VE GÖSTERGELER
S. D. G: Kazanım 3: Kendini
yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri:
Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler
taşıyan ürünler oluşturur.)
S. D. G: Kazanım 12. Değişik
ortamlardaki kurallara uyar. (Göstergeleri:
Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler. Kuralların
gerekli olduğunu söyler. İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun
davranır. Nezaket kurallarına uyar.)
S. D. G: Kazanım 14. Sanat
eserlerinin değerini fark eder. (Göstergeleri:
Sanat eserlerinde gördüklerini ve işittiklerini söyler. Sanat eserleri ile
ilgili duygularını açıklar. Sanat eserlerinin korunmasına özen gösterir.)
D. G: Kazanım 5. Dili iletişim
amacıyla kullanır. (Göstergeleri:
Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve
mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı
sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır.
Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve
düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
M. G: Kazanım 1. Yer değiştirme
hareketleri yapar. (Göstergeleri:
Isınma ve soğuma hareketlerini bir rehber eşliğinde yapar.
DRAMAYA BAŞLAMA:
Öğrencilere bir oyun oynayacağı
söylenir. Yere bir tane iç çember bir tane de dış çember çizilir. Çemberler 10
çocuğun girebileceği büyüklükte olmalıdır. “Çocuklar, herkes kendine bir eş
bulsun, oyun oynayacağız.” der ve daha sonra eşlerden birini iç çembere
diğerini dış çembere olmak üzere tüm çocukları dağıtır. Öğretmen, “Çocuklar,
şimdi size bir müzik açacağım ve herkes olduğu çemberde dans etmeye başlayacak.
Müziği durdurup “eşini bul” dediğimde çemberler karışarak herkes eşini bulmaya
çalışacak. Müzik çalarken kimse kendi eşinin çevresinde dolaşmayacak ve
çemberinin dışına çıkmayacak.” Oyun anlatıldıktan sonra çocukların oyunla
ilgili soru cevaplanır, kurallar hakkında şikayetleri dinlenir. “Sizce neden
böyle kurallar koyduk? Koymasaydık neler olurdu?” gibi sorular sorar ve tüm çocuklardan
yanıtlar alır. “Çember dışına çıkarsak diğer çocukların hakkını çiğnemiş
oluruz, karmaşıklık olur ve oyun bozulur.” Çocuklar tarafından bu tarz
cümlelerin alınması için öğretmen ipucu verir ve ana düşüncenin algılanmasını
sağlar. Öğretmen kurallar konusuyla ilgili çocukların söylediklerini kısaca
özetledikten sonra oyunu başlatır. Müzik açılır, çocuklar dans etmeye başlar.
Müzik durdurularak “Eşini Bul” komutu verilir. Çocuklar eşlerini bulur. Sona
iki çift kalana kadar oyun sürdürülür. Kazanan gruplar alkışlanır.
DRAMA OYUNU:
Sona kalan dört kişiye karşılıklı
durmaları söylenir. Her birinden kendi grubuna dört kişiyi seçmesi istenir.
Oluşan beşer kişilik grupların her birine birer tane farklı boyutlarda renkli
halat verilir. “Çocuklar, hadi bu halatlarla çember oluşturalım ve sınıf
içerisinde istediğiniz yerlere yerleştirelim hatta diğer çemberlerle iç içe
bile olabilir.” der. Çocuklar çemberleri yapıp yerleştirdikten sonra hep
beraber belli bir mesafe uzağa giderler ve yaptıkları çalışmaya bakarlar.
“Yaptığınız eseri nasıl buldunuz? Hoşunuza gitti mi? Neye benziyor? Daha önce
böyle bir eser görmüş müydünüz?” gibi sorular sorar ve tüm çocuklardan
fikirleri alınır, konuyla ilgili tartışmaları sağlanır. Daha sonra ünlü ressam
Vasily Kandinsky’nin Çember serisinden birkaç tablosu gösterilir. Daha önce
çıkartılan tüm fotoğraflar sınıfa dağıtılır. Çocukların incelemesi sağlanır.
Daha önce oluşturdukları beşer
kişilik gruplara birer resim seçmeleri gerektiği söylenir. “Vücudunuzla o resmi
canlandıracaksınız. Şeçtiğiniz resmin konumunu sınıfta canlandıracaksınız.”
diyerek oyunu anlatır. Drama çalışmasına destek olarak farklı tempolarda
(yavaş, hızlı) müzikler açılır. “Gözlerinizi kapatın…Siz seçtiğiniz resimdeki
çemberlersiniz…Her yerde nesneler var…Kırmızı, turuncu, sarı, mavi…Rengarenk…
Renkler adeta dans ediyor…” gibi betimlemelerle çocuklara sınıfı tablo gibi
hissettirdikten sonra “Sizce bu çemberler hareket etse nasıl ederler? Sesleri
varsa nasıldır? Nasıl hissederler? Bize canlandırır mısınız?” gibi sorularla
çocukların hareketlenerek tabloları canlandırmaları sağlanır. Toplu canlandırma
bitince iki tane çember verilir.
Beş kişi
kırmızı çember, beş kişi mavi çember olmak üzere oyun iki defa tekrarlanır.
Kartlarda yazanların canlandırılması istenir.
TARTIŞMA:
Canlandırma
bitince öğretmen, çocukların boyama yapacağı, kocaman bir resim kağıdını
gösterir. “Kimler ressam olmak ister?” diye sorarak çocukların heveslenmesini
sağlar. Öğretmen, kâğıdın üstüne çıkarak kâğıdın farklı yerlerine farklı renk
ve büyüklüklerde çemberler çizer. “Hadi, burası çemberler ülkesi olsun. Mmmm…Ama
çemberler ülkesi nasıl olur ki?” Çocuklardan birkaç yanıt aldıktan sonra
“Çemberlerden nasıl bir ülke istiyorsanız çizebilirsiniz.” diyerek çocukları
yönlendirir. Çocuklar sadece çemberlerden oluşan, rengarenk çemberler çizerler.
Bittikten sonra öğretmen, “Çok güzel oldu. Hepiniz birer Kandinsky oldunuz. Her
şey güzel ama şimdi bu resim kağıdınızı ne yapacağız?” diye sorar. Çocukların
“Asalım” gibi yanıtları doğrultusunda öğretmen “Neden asalım ki? Atsak veya
kenarda bıraksak ne olur?” diye sorar. Çocuklar da resmi kendilerinin
yaptığını, bu yüzden değerli olduğunu ve sergilemeleri gerektiğini söyler.
“Haklısınız çocuklar resminizi saklamalıyız, çünkü siz uğraşarak yaptınız. Bu
yüzden çok değerli. Hadi bana yardım edin de panoya asalım.” der. Panoya
astıktan sonra “Ohh çok güzel oldu. Eee peki Kandinsky’nin tablolarını ne
yapacağız?” diyerek çocukların sanat eserlerinin değerli olduğunu çünkü
birilerinin emeğinin olduğunu, zarar vermemeleri ve saygı göstermeleri
gerektiğini algılamalarını ve söylemelerini sağlar. Eğer çocuklar tam
cümlelerle anlatamazlar ancak almaları gereken düşünceyi anladılarsa kısa bir
özetle öğretmen ana fikri anlatır.
NOT: Eğer çocukların çember
şekli hakkında bir fikirleri yoksa etkinlik yapılmamalıdır.
Zihinde
canlandırma: Gözlerinizi kapatın, bedeninizle yaptığınız, canlandırdığınız
tabloyu hayal edin.
Tanımsal
düzey: Canlandırdığınız
tabloda neyi anlatmak istemiştiniz?
Duygusal
düzey: Sizin
istediğiniz renkte bir çember olmanıza izin verilmeseydi ne düşünürdünüz?
Neden?
Bilişsel
düzey: Sanat
eserlerine neden değer verilmelidir?
Yaşantısal
düzey: Hiç
resim sergisine gitmiş miydiniz? Nasıl resimler görmüştünüz?
Geliştirme düzeyi: Tablolara başka neler
eklense daha güzel olabilirdi?
TAMAMLAYICI/DESTEKLEYİCİ
ETKİNLİKLER: Çember şeklinin öğretimi gerçekleştirilerek matematik etkinliği
yapılabilir. Ardından drama etkinliği yapılarak pekiştirme sağlanır.
AİLE KATILIMI: Bir resim sergisine
gitmeleri istenebilir. Aileyle beraber bir çember çalışması yapılması, yapılan
çalışmanın tablolaştırarak evin bir köşesine asılması istenir.
GENEL DEĞERLENDİRME: Etkinlik, çocuklarda
sanat eserlerinin değeri hakkında bir algı oluşturuyor. Farklı karakterlere
bürünerek hislerini doğrudan anlatmasını ve canlandırmasını sağlıyor. Aynı
zamanda üç boyutlu düşünme için de bir yarar söz konusudur.
#Okul Öncesi Eğitim #Drama Etkinliği #Okul Öncesinde Drama Etkinliği #Bütünleştirilmiş Etkinlik #Sanat Etkinliği #Etkinlik Planı