DRAMA ETKİNLİĞİ

Gizem Altuncevahir

BEN BİR RESSAMIM!

ÇOCUKLARIN YAŞI: 5-6 yaş

SINIF MEVCUDU: 20

MATERYALLER: V. Kandinsky’nin Çemberler serisinden fotoğraflar, çeşitli boyalar, büyük Kraft kâğıdı, farklı renk ve boyutlarda halatlar.

ORTAM: Gerçek ortam

KAZANIM VE GÖSTERGELER
S. D. G: Kazanım 3: Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.)
S. D. G: Kazanım 12. Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Göstergeleri: Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler. Kuralların gerekli olduğunu söyler. İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır. Nezaket kurallarına uyar.)
S. D. G: Kazanım 14. Sanat eserlerinin değerini fark eder. (Göstergeleri: Sanat eserlerinde gördüklerini ve işittiklerini söyler. Sanat eserleri ile ilgili duygularını açıklar. Sanat eserlerinin korunmasına özen gösterir.)
D. G: Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır. (Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Jest ve mimikleri anlar. Konuşurken jest ve mimiklerini kullanır. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
M. G: Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Isınma ve soğuma hareketlerini bir rehber eşliğinde yapar.

DRAMAYA BAŞLAMA:
Öğrencilere bir oyun oynayacağı söylenir. Yere bir tane iç çember bir tane de dış çember çizilir. Çemberler 10 çocuğun girebileceği büyüklükte olmalıdır. “Çocuklar, herkes kendine bir eş bulsun, oyun oynayacağız.” der ve daha sonra eşlerden birini iç çembere diğerini dış çembere olmak üzere tüm çocukları dağıtır. Öğretmen, “Çocuklar, şimdi size bir müzik açacağım ve herkes olduğu çemberde dans etmeye başlayacak. Müziği durdurup “eşini bul” dediğimde çemberler karışarak herkes eşini bulmaya çalışacak. Müzik çalarken kimse kendi eşinin çevresinde dolaşmayacak ve çemberinin dışına çıkmayacak.” Oyun anlatıldıktan sonra çocukların oyunla ilgili soru cevaplanır, kurallar hakkında şikayetleri dinlenir. “Sizce neden böyle kurallar koyduk? Koymasaydık neler olurdu?” gibi sorular sorar ve tüm çocuklardan yanıtlar alır. “Çember dışına çıkarsak diğer çocukların hakkını çiğnemiş oluruz, karmaşıklık olur ve oyun bozulur.” Çocuklar tarafından bu tarz cümlelerin alınması için öğretmen ipucu verir ve ana düşüncenin algılanmasını sağlar. Öğretmen kurallar konusuyla ilgili çocukların söylediklerini kısaca özetledikten sonra oyunu başlatır. Müzik açılır, çocuklar dans etmeye başlar. Müzik durdurularak “Eşini Bul” komutu verilir. Çocuklar eşlerini bulur. Sona iki çift kalana kadar oyun sürdürülür. Kazanan gruplar alkışlanır.

DRAMA OYUNU:
Sona kalan dört kişiye karşılıklı durmaları söylenir. Her birinden kendi grubuna dört kişiyi seçmesi istenir. Oluşan beşer kişilik grupların her birine birer tane farklı boyutlarda renkli halat verilir. “Çocuklar, hadi bu halatlarla çember oluşturalım ve sınıf içerisinde istediğiniz yerlere yerleştirelim hatta diğer çemberlerle iç içe bile olabilir.” der. Çocuklar çemberleri yapıp yerleştirdikten sonra hep beraber belli bir mesafe uzağa giderler ve yaptıkları çalışmaya bakarlar. “Yaptığınız eseri nasıl buldunuz? Hoşunuza gitti mi? Neye benziyor? Daha önce böyle bir eser görmüş müydünüz?” gibi sorular sorar ve tüm çocuklardan fikirleri alınır, konuyla ilgili tartışmaları sağlanır. Daha sonra ünlü ressam Vasily Kandinsky’nin Çember serisinden birkaç tablosu gösterilir. Daha önce çıkartılan tüm fotoğraflar sınıfa dağıtılır. Çocukların incelemesi sağlanır.

Daha önce oluşturdukları beşer kişilik gruplara birer resim seçmeleri gerektiği söylenir. “Vücudunuzla o resmi canlandıracaksınız. Şeçtiğiniz resmin konumunu sınıfta canlandıracaksınız.” diyerek oyunu anlatır. Drama çalışmasına destek olarak farklı tempolarda (yavaş, hızlı) müzikler açılır. “Gözlerinizi kapatın…Siz seçtiğiniz resimdeki çemberlersiniz…Her yerde nesneler var…Kırmızı, turuncu, sarı, mavi…Rengarenk… Renkler adeta dans ediyor…” gibi betimlemelerle çocuklara sınıfı tablo gibi hissettirdikten sonra “Sizce bu çemberler hareket etse nasıl ederler? Sesleri varsa nasıldır? Nasıl hissederler? Bize canlandırır mısınız?” gibi sorularla çocukların hareketlenerek tabloları canlandırmaları sağlanır. Toplu canlandırma bitince iki tane çember verilir.

Beş kişi kırmızı çember, beş kişi mavi çember olmak üzere oyun iki defa tekrarlanır. Kartlarda yazanların canlandırılması istenir.

TARTIŞMA:  
Canlandırma bitince öğretmen, çocukların boyama yapacağı, kocaman bir resim kağıdını gösterir. “Kimler ressam olmak ister?” diye sorarak çocukların heveslenmesini sağlar. Öğretmen, kâğıdın üstüne çıkarak kâğıdın farklı yerlerine farklı renk ve büyüklüklerde çemberler çizer. “Hadi, burası çemberler ülkesi olsun. Mmmm…Ama çemberler ülkesi nasıl olur ki?” Çocuklardan birkaç yanıt aldıktan sonra “Çemberlerden nasıl bir ülke istiyorsanız çizebilirsiniz.” diyerek çocukları yönlendirir. Çocuklar sadece çemberlerden oluşan, rengarenk çemberler çizerler. Bittikten sonra öğretmen, “Çok güzel oldu. Hepiniz birer Kandinsky oldunuz. Her şey güzel ama şimdi bu resim kağıdınızı ne yapacağız?” diye sorar. Çocukların “Asalım” gibi yanıtları doğrultusunda öğretmen “Neden asalım ki? Atsak veya kenarda bıraksak ne olur?” diye sorar. Çocuklar da resmi kendilerinin yaptığını, bu yüzden değerli olduğunu ve sergilemeleri gerektiğini söyler. “Haklısınız çocuklar resminizi saklamalıyız, çünkü siz uğraşarak yaptınız. Bu yüzden çok değerli. Hadi bana yardım edin de panoya asalım.” der. Panoya astıktan sonra “Ohh çok güzel oldu. Eee peki Kandinsky’nin tablolarını ne yapacağız?” diyerek çocukların sanat eserlerinin değerli olduğunu çünkü birilerinin emeğinin olduğunu, zarar vermemeleri ve saygı göstermeleri gerektiğini algılamalarını ve söylemelerini sağlar. Eğer çocuklar tam cümlelerle anlatamazlar ancak almaları gereken düşünceyi anladılarsa kısa bir özetle öğretmen ana fikri anlatır.
NOT: Eğer çocukların çember şekli hakkında bir fikirleri yoksa etkinlik yapılmamalıdır.
Zihinde canlandırma: Gözlerinizi kapatın, bedeninizle yaptığınız, canlandırdığınız tabloyu hayal edin.
Tanımsal düzey: Canlandırdığınız tabloda neyi anlatmak istemiştiniz?
Duygusal düzey: Sizin istediğiniz renkte bir çember olmanıza izin verilmeseydi ne düşünürdünüz? Neden?
Bilişsel düzey: Sanat eserlerine neden değer verilmelidir?
Yaşantısal düzey: Hiç resim sergisine gitmiş miydiniz? Nasıl resimler görmüştünüz?
Geliştirme düzeyi: Tablolara başka neler eklense daha güzel olabilirdi?

TAMAMLAYICI/DESTEKLEYİCİ ETKİNLİKLER: Çember şeklinin öğretimi gerçekleştirilerek matematik etkinliği yapılabilir. Ardından drama etkinliği yapılarak pekiştirme sağlanır.

AİLE KATILIMI: Bir resim sergisine gitmeleri istenebilir. Aileyle beraber bir çember çalışması yapılması, yapılan çalışmanın tablolaştırarak evin bir köşesine asılması istenir.

GENEL DEĞERLENDİRME: Etkinlik, çocuklarda sanat eserlerinin değeri hakkında bir algı oluşturuyor. Farklı karakterlere bürünerek hislerini doğrudan anlatmasını ve canlandırmasını sağlıyor. Aynı zamanda üç boyutlu düşünme için de bir yarar söz konusudur.



#Okul Öncesi Eğitim #Drama Etkinliği #Okul Öncesinde Drama Etkinliği #Bütünleştirilmiş Etkinlik #Sanat Etkinliği #Etkinlik Planı


Yorum Gönder

0Yorumlar
Yorum Gönder (0)